Praktische informatie

Loop je één of meerdere etappes mee? Daar zijn we heel blij mee, want de hele Noordzeekust schoonmaken kunnen we niet alleen.

Omdat we je graag goed informeren over het verloop van de Beach Cleanup Tour, vind je hieronder alle praktische informatie. Is na het lezen van deze pagina je vraag nog niet beantwoord? Kijk dan vooral even op onze FAQ pagina!


In het onderstaande overzicht vind je informatie over de volgende onderwerpen:

  1. Etappes 
  2. Inschrijven 
  3. Start-, lunch- en eindtijd 
  4. Vervoer & parkeren 
  5. Eten & drinken 
  6. Meenemen 
  7. Afval inzamelen 
  8. Met kinderen 
  9. Hond mee 
  10. Afmelden/verhinderd 
  11. Foto’s en video’s na afloop 
  12. Helpen met promotie 
  13. Helpen tijdens de etappes 
  14. Op de hoogte blijven

 

1. Etappes

Met de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee wordt de héle Noordzeekust schoongemaakt. De opruimactie start op dinsdag 1 augustus 2017 op twee locaties - in Cadzand (zuid) en op Schiermonnikoog (noord). De hele Noordzeekust is opgedeeld in 30 etappes waarbij deelnemers uit het hele land komen helpen een stuk strand schoon te maken. Na twee weken finishen de noord- en zuidroute tegelijkertijd in Zandvoort op dinsdag 15 augustus 2017. Hier worden de resultaten bekend gemaakt tijdens de feestelijke afsluiting.

Je kunt ervoor kiezen om één of meerdere etappes mee te helpen met het strand schoonmaken.

Thema-etappes

Iedere etappe is uniek. Zo worden sommige etappes gesponsord door een partner van de Beach Cleanup Tour. Andere etappes hebben een bijzonder thema zoals een familiedag. En zo is er dit jaar o.a. een WNF-Beach Cleanup, een Supporter van Schoon familiedag, een Hondenetappe en een Werelderfgoed etappe. Houd de website in de gaten voor bijzondere etappes.

Op de etappe-pagina vind je per etappe de gedetailleerde informatie (starttijd, afstand, start- en finishlocatie & eventueel busvervoer). Als je je hebt aangemeld voor een etappe, word je via de mail op de hoogte gehouden.

Wijzigingen per etappe

Het kan zijn dat er een wijziging is in het programma van een etappe. Heb je je aangemeld, dan ontvang je voor die etappe van te voren een update. Zo ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

 

2. Inschrijven

Voor het inschrijven maken we gebruik van Eventbrite. Via de etappe-pagina kom je op de website van Eventbrite terecht en hier kun je je inschrijven voor de betreffende etappe. Je ontvangt dan een 'ticket' met streepjescode in je mailbox. Neem deze mee naar de etappe, zodat wij de streepjescode kunnen scannen. Dit mag een papieren printje zijn, maar we kunnen je ticket ook vanaf je mobiel scannen.

Doe je mee aan meerdere etappes? Schrijf je dan in per etappe. Voor elke etappe ontvang je dan een ticket met unieke streepjescode. Een ticket is geldig voor 1 persoon. Wil je met bus meerijden terug naar het startpunt na de etappe? Geef dit dan aan op het inschrijfformulier. Dit komt dan ook op hetzelfde ticket te staan en is direct je buskaartje.

Inschrijven als groep?

Dit kan! Ben je met een groep vrienden en/of familie, dan kun je je als groep inschrijven tot maximaal 20 personen. Inschrijven kan via Eventbrite, waar je je aanmeldt in 2 groepen van maximaal 10 personen.

Inschrijven als bedrijf?

Dit kan! Stichting De Noordzee vindt het heel waardevol én leuk als bedrijven meedoen met de Boskalis Beach Cleanup Tour. Het vergroot de bewustwording van plastic vervuiling in zee en op de stranden bij het bedrijfsleven. Zo kunnen er in de toekomst mogelijk nieuwe verbindingen en samenwerkingen ontstaan. Omdat het bestaan van de Boskalis Beach Cleanup Tour samenhangt met partners en sponsoren, wil Stichting De Noordzee haar partners en sponsoren de exposure geven die zij verdienen.

Daarnaast is de Boskalis Beach Cleanup Tour een evenement voor vrijwilligers voor iedereen uit het hele land die hier aan mee wil doen. Om de vrijblijvendheid te garanderen kun je als bedrijf met maximaal 20 deelnemers aanmelden.

Als je als bedrijf mee wilt lopen zonder verdere afspraken wat betreft samenwerking, dan kun je je inschrijven onder bepaalde voorwaarden:

  • Met maximaal 20 collega’s (2 groepen van 10 personen via het inschrijfformulier van Eventbrite)
  • Voor maximaal 2 verschillende etappes
  • Tijdens de beach cleanup in neutrale kleding meehelpen – niet met promotie en/of bijvoorbeeld in bedrijfsshirts

Inschrijven als maatschappelijke en/of natuurorganisatie?

Dit kan! Stichting De Noordzee vindt het heel goed als maatschappelijke en/of andere natuurorganisaties meedoen met de Boskalis Beach Cleanup Tour. Zo kunnen er in de toekomst mogelijk nieuwe verbindingen en samenwerkingen ontstaan. Omdat het bestaan van de Boskalis Beach Cleanup Tour samenhangt met partners en sponsoren, wil Stichting De Noordzee haar partners en sponsoren de exposure geven die zij verdienen. Zie voor verdere informatie – inschrijven als bedrijf.

 

3. Start-, lunch- en eindtijd

10.00 - 10.20 uur

Je bent welkom vanaf 10.00 uur in het strandpaviljoen van de start van jouw etappe. Hier krijg je een kop koffie/thee om rustig wakker te worden!

Let op: De strandpaviljoens gaan pas om 10.00 uur open. We verzamelen om 10.00 uur en starten de briefing om 10.20 uur. Het is niet nodig om voor 10.00 uur aanwezig te zijn.

10.20 uur

Stichting De Noordzee heet iedereen welkom en geeft een korte briefing over het verloop van de dag. Daarna maken we op het strand een groepsfoto en starten we met de etappe van gemiddeld 10 km.

+/- 12.30/13.00 uur

We stoppen voor een picknick op het strand. Neem hiervoor je jouw eigen broodje mee.
Let op: heel soms is de lunch gesponsord, bekijk hiervoor de informatie per etappe.

+/- 15.00 - 17.00 uur

Hoe laat we bij het eindpunt aankomen, hangt af van het aantal deelnemers en de hoeveelheid afval op het strand. Naar schatting komen we tussen 15.00 – 17.00 uur aan bij het eindpunt.

Eerder stoppen

Ja, je kunt ook een gedeelte van de etappe meelopen. Je haakt dan in de ochtend vanaf 10.00 uur aan en bepaalt zelf hoe lang je meeloopt, bijvoorbeeld tot na de lunch. Houd er wel rekening mee dat je voor je eigen vervoer terug moet zorgen. In de middag aanhaken is niet handig omdat we niet goed kunnen inschatten hoe laat we waar zijn.

* De tijden van de etappes op de Waddeneilanden kunnen afwijken in verband met bootverbindingen tussen eilanden en het vaste land.

 

4. Vervoer & parkeren

Je komt altijd op eigen gelegenheid naar de startlocatie. Dit kan lopend, per fiets, met openbaar vervoer of met de auto.

Fiets

Je fiets kun je in veel gevallen op eigen risico stallen vlakbij de strandtent van de startlocatie. Zorg ervoor dat je deze goed op slot zet, liefst ergens aan vast. Je bent de hele dag op het strand en kunt je fiets niet in de gaten houden tijdens de etappe.

Openbaar vervoer

Kijk voor de route vanaf jouw huis naar de startlocatie (en terug) op www.9292ov.nl. Niet alle start- en finishlocatie zijn goed aangesloten op het openbaar vervoer netwerk. Het kan zijn dat je een stukje moet lopen.

Auto 

Kom je met de auto naar de etappe dan kun je je auto in veel gevallen parkeren vlak aan het strand. Onderzoek zelf de mogelijkheden voor jouw etappe. Let op: Parkeergelegenheid bij de startlocatie is in veel gevallen betaald parkeren zijn! Deze kosten zijn voor eigen rekening.

Carpoolen/samen rijden

Gezien de omvang van de Beach Cleanup Tour en de logistieke organisatie van de etappes lukt het ons niet om te faciliteren in een carpool systeem of een forum zodat je kunt samenreizen. Wil je met iemand samen naar de start- finishlocatie rijden of je auto delen, kijk dan even op www.blablacar.nl (carpool initiatief van de ANWB) of iemand een rit aanbiedt. Hier kun je ook aangeven op welk traject je graag met iemand wilt meerijden. Let op: carpoolen is op eigen risico.

Busvervoer per etappe

Ieder jaar werken wij samen met busvervoermaatschappijen die het vervoer van/naar de start of finish verzorgen. Zo kan het zijn dat je van de startlocatie naar de finishlocatie de etappe loopt en de bus je terugbrengt naar de startlocatie. Bij sommige etappes brengt de bus je vanaf de startlocatie 10 km verderop en loop je vice versa, dus terug naar het paviljoen waar je hebt verzameld. Zo is de startlocatie ook meteen de finishlocatie.

Zodra we de gedetailleerde informatie hebben van de busvervoer maatschappijen zullen we deze bij iedere etappe op de etappe-pagina vermelden. Het kan zijn dat dit pas in juni/juli bekend is. Heb je je al aangemeld voor een etappe, dan ontvang je een kleine week van te voren een mail met update. Hierin lees je ook over de details van het busvervoer van jouw etappe.

 

5. Eten & drinken

In de ochtend staat er een kop koffie of thee voor je klaar! Verder zorgt Stichting De Noordzee voor een snack, maar we vragen je wel om je eigen lunch en voldoende water mee te nemen. We picknicken aan het begin van de middag op het strand.

Bij een enkele etappe is de lunch gesponsord. Dit staat bij de etappe-informatie  aangegeven. Als je je aanmeldt, houden we je ook via mail op de hoogte van speciale acties tijdens de etappes.

In geval van nood is er ook een voorraad water in de strandkar.

 

6. Meenemen

Naar eigen inzicht kun je meenemen wat jij nodig hebt tijdens een wandeldag op het strand. Daarnaast hebben we een praktische checklist opgesteld met items die je niet moet vergeten:

  • Handschoenen voor het opruimen (niet verplicht)
  • Lunchpakketje en voldoende water
  • Zonnebrandcrème
  • Zonnebril & pet of hoed
  • Stevige wandelschoenen
  • Regenkleding/jas

Stichting De Noordzee zorgt voor vuilniszakken en heeft een aantal afvalgrijpers beschikbaar. Wil je gebruik maken van handschoenen tijdens het opruimen? Neem dan je eigen handschoenen mee. In de praktijk blijkt dat de meeste opruimers uiteindelijk liever zonder handschoenen afval rapen. We zorgen dan ook voor desinfecterend middel, zodat je je handen voor de lunch kunt reinigen.

Let op: We hebben niet voor iedereen een grijper beschikbaar. Uiteraard mag je ook je eigen opruimmaterialen meenemen.

 

7. Afval inzamelen

Is je vuilniszak vol of wordt deze te zwaar, dan kun je het afval in de strandkar of auto met aanhanger deponeren. Bij nagenoeg iedere etappe rijden er een of meerdere voertuigen mee die het afval verzamelen. We maken afspraken met de betreffende kustgemeenten over het ophalen van de zakken afval.

Afval tellen

Na afloop van iedere etappe tellen we gezamenlijk alle vuilniszakken. Dit doen we door 1 voor 1 de vuilniszakken aan een hand-weegschaal te hangen en de kilo’s te noteren. Dit tellen we bij elkaar op en houden we bij van iedere etappe. Op dinsdag 15 augustus 2017 maken we tijdens het eindfeest in Zandvoort bekend hoeveel deelnemers in totaal hebben meegeholpen tijdens de gehele tour én hoeveel kg er in totaal is opgehaald.

 

8. Met kinderen

Het strand opruimen is een hele leuke en leerzame bezigheid voor kinderen! Hoe ouder de kinderen zijn, hoe langer ze het zullen volhouden. Vorig jaar hadden we zelfs een aantal kinderen die de hele etappe mee hebben gedaan. Bepaal zelf hoe lang je meeloopt met (kleine) kinderen. Mocht je een gedeelte willen meelopen, houd er dan rekening mee dat jullie ook terug naar de startlocatie moeten lopen. Of zoek een punt halverwege de etappe waar je met openbaar vervoer naar huis kunt. Eerder stoppen? Meld je even af bij de organisatie zodat zij op de hoogte zijn.

 

9. Hond mee

Op het strand zijn speciale zones waar je met je hond mag komen en er zijn ook stukken waar je niet met je hond mag komen in de zomervakantie. Tijdens een etappe komen we op beide plekken. Mocht je je hond toch willen meenemen, dan is dat op eigen risico. Op de websites van de betreffende gemeentes kun je hierover meer informatie vinden.

 

10. Afmelden/verhinderd

Mocht je verhinderd zijn of je bent ziek, meld je dan af via Eventbrite.

 

11. Foto’s en video’s na afloop

Je vindt de foto’s en video’s terug in de albums op onze Flickr pagina. Let op: niet bij iedere etappe is een professionele fotograaf aanwezig. We zullen de foto's gemaakt met een mobiele telefoon door onze teamleden ook uploaden. Onscherpe foto's zijn in een voorselectie gewist en niet gepubliceerd. Het kan dus zijn dat je niet altijd alle foto’s terug vindt.

 

12. Helpen met promotie

Wil je helpen met de promotie van de Beach Cleanup Tour? Dat waarderen we enorm. We hebben posters die we kunnen toesturen die je bij jouw op je werk, bij de kinderopvang of bij de sportschool kunt ophangen.. Stuur een mail naar beachcleanuptour@noordzee.nl o.v.v. 'Bestelling poster' en laat ons weten naar welk adres we deze kunnen sturen. Alvast bedankt!

 

13. Helpen tijdens de etappes

Dat kan als je minimaal 3 etappes kunt komen helpen. Je krijgt hiervoor een vrijwilligersvergoeding. De werkzaamheden kunnen o.a. bestaan uit: inschrijving deelnemers, groep begeleiden, afvaltelling begeleiden en strandkar besturen. Hier vind je de omschrijving van de vrijwilligers-vacature én een uitleg met wie je contact kunt opnemen.


14. Op de hoogte blijven

We doen ons best iedereen zo veel mogelijk te voorzien va de juiste informatie. Hieronder vind je alle mogelijke manieren op de Boskalis Beach Cleanup Tour ontwikkelingen te volgen én zo altijd up to date te zijn.

    • Website: Via www.beachcleanuptour.nl/nieuws houden we je graag op de hoogte. In korte nieuwsberichten delen we informatie over de voorbereidingen. over nieuwe partnerships en samenwerkingen én over de (thema)-etappes.
    • ZEEmail: Iedere maand stuurt Stichting De Noordzee een nieuwsbrief waarin je leest over de projecten die de stichting uitvoert. Hierin zullen we steeds meer tournieuws communiceren. In juni/juli sturen we extra tour-nieuwsbrieven uit met specifieke Beach Cleanup Tour nieuws. Updates direct in je inbox? Ja, ik meld mij aan voor de ZEEmail
    • Faceook/Twitter/Instagram: Via onze social media kanalen delen we het laatste nieuws over de Beach Cleanup Tour. Op deze kanalen vind je ook updates over de andere projecten van Stichting De Noordzee.

Like ons op facebook.com/Stichting.De.Noordzee
Volg ons op twitter.com/denoordzee
Volg ons op instagram.com/stichtingdenoordzee


 

Inschrijvingen 2017 geopend! Nieuws Bekijk de etappes Foto's 2016