"Wij doen mee omdat..." - In gesprek met Christien Absil

Datum: 11-07-2018

De komende weken gaan we in onze rubriek "Wij doen mee omdat..." in gesprek met partners en samenwerkingen van de Boskalis Beach Cleanup Tour. Vandaag zijn we in gesprek met Christien Absil, directeur bij de Good Fish Foundation.

Wie ben je en wat doe je?

'Omdat voor vissers de marktvraag een belangrijke reden is om te verduurzamen, ben ik in 2004 gestart met de VISwijzer om consumenten te informeren over duurzaamheid van vis. Eerst vanuit Stichting De Noordzee en later bij Good Fish Foundation waar de VISwijzer is ondergebracht. Ik zet mij hiervoor in omdat overbevissing helaas na klimaatverandering nog steeds één van de grootste milieuproblemen ter wereld is. Wat in de supermarkt ligt is vooral gekweekte vis: zalm, pangasius, tropische garnalen. In restaurants en op de markt is het aanbod veel diverser maar niet per se duurzamer! Op de VISwijzer adviseren wij welke vis je kunt eten met een gerust geweten en welke vis je beter kunt vermijden.'

Wat is jouw link met de Noordzee/ plastic soup?

'Good Fish Foundation richt zich op de verduurzaming van visserij en viskweek wereldwijd. Bijna de helft van alle plastic afval dat in de oceanen wordt gevonden komt van de visserij af! Zeedieren raken makkelijk verstrikt in rondzwevende netten. En, plastic in zee komt in de voedselketen terecht: vissen zien de microplastics voor voedsel aan. Wetenschappers weten nog niet hoeveel schadelijke stoffen we eventueel via het eten van vis binnenkrijgen, maar het is iets wat we gewoon moeten voorkomen.' 

Wat wil jouw organisatie graag bereiken?'

'Good Fish Foundation wil de vraag én het aanbod van duurzame vis vergroten. We werken samen met alle partijen in de hele visketen: van de consument tot de supermarkt en chefs. We maken de VISwijzer, een gids die helpt duurzame keuzes te maken. Bij duurzame vis horen schone oceanen. Duurzaamheid van vis hangt af van het vangstgebied en de vangstmethode. In de supermarkt staat dat goed op de verpakking. Maar in een restaurant en op de markt is het lastig te achterhalen. We willen daarom het publiek aansporen om zoveel mogelijk te vragen waar de vis vandaan komt en hoe die gevangen wordt. De leveranciers moeten die informatie geven aan chefs. De traceerbaarheid van vis is slecht. Nu belandt nog te veel niet duurzame of zelfs illegale vis op ons bord. Wanneer de vraag naar duurzame vis groter is loont het om te verduurzamen.'

Waarom doen jullie mee aan de Beach Cleanup?

'Good Fish Foundation doet dit jaar voor het eerst mee. We denken dat de Beach Cleanup een fantastische mogelijkheid is om meer bewustwording voor oceaanproblemen te creëren: van plastic soup tot overbevissing. Op 13 augustus zullen we met een team van restaurant chefs meedoen aan de Cleanup. Dat is dan ook meteen de symbolische start voor de cleanup van restaurantmenu's. Er staat nog veel te vaak niet-duurzame vis op de menukaarten, terwijl er duurzame alternatieven zijn. We willen op Wereld Oceanendag 2019 zoveel mogelijk opgeschoonde menukaarten in Nederlandse restaurants hebben.'

Waarom moeten zoveel mogelijk mensen meedoen aan de Beach Cleanup volgens jullie?

'De Beach Cleanup is een geweldige manier om het publiek bewust te maken van de milieuproblemen in de oceanen. Of het nu overbevissing is of afval, het is aan elkaar gerelateerd. Maar omdat het meeste bij de zee onder water zit, zijn mensen er minder bewust mee bezig. Als je op het strand het afval ziet realiseer je je waar het in terecht komt en waar ook onze vis vandaan komt: de zee.'

 

Voorinschrijving 2019 Foto's BBCT2018 Resultaten 2018 Nieuws

Samen voor een gezonde zee

Vind je de Beach Cleanup Tour ook belangrijk?
Ondersteun ons eenmalig met een kleine financiƫle bijdrage.
We kunnen je hulp goed gebruiken!

Draag nu bij!